A korai fejlesztés szükségessége
Köszönöm mégegyszer a lehetőséget, mely által remélem, hogy segíthetek bemutatni a korai fejlesztésben rejlő lehetőségeket, annak fontosságát az érdeklődő szülőknek.
Korai fejlesztésben jártas konduktorként talán a legfontosabb a korai fejlesztés szükségességét bemutatnom.
Gyakran hallom manapság, hogy néhányan szükségtelen rossznak élik meg a fejlesztést, túlzónak tartják, hiszem a mai felnőtt generációk is felnőttek nélküle.
Véleményem szerint fontos gondolkodásunkkal olyan értelemben is haladni, hogy nem csak a berögzött, megszokott tényeket fogadjuk el. Számos esetben hallom ugyanis, hogy “egy kis bokasüllyedése minden embernek van”, vagy hogy korábban a “fejleszthetetlennek” titulált gyermekeket magukra hagyták. Ma már tudjuk, hogy a legtöbb ortopédiai probléma megelőzhető, és ezek mindegyike fejleszthető, részben/teljesen korrigálható. Azt is tudjuk, hogy nincs fejleszthetetlen ember, és, hogy minden embernél a saját maximumára kell törekednünk.
Ezért a korai fejlesztésnek nem csak a korrekciós és re/habibiltáló célját tartom nélkülözhetetlenül fontosnak és szükségesnek, de a preventív jellegű nyomon követést, támogatást is kiemelt jelentőségű feladatnak tartom.
A magyarországi gyermekellátó rendszer, bár nagyon sok ponton, alaposan vizsgálja a gyermek pszichomotoros fejlődését, mégis azt gondolom, a szülői tájékozottság elengedhetetlen, ha gyermekünket támogatni szeretnénk, még tipikus fejlődésmenet esetén is. A rendszer az általános, nagy dolgokat jól szűri, azonban segítség lehet, ha a szülők némi támpontot kapnak az otthoni foglalkozáshoz, személyre szabott képességeket tekintve, megjelenő egyéni tendenciák korrigálására.
Én minden esetben javaslom, hogy a gyermekkel 6-8 hetes életkort követően vegyetek részt egy alapos, átfogó első vizsgálaton, melyet konduktor/gyógytornász végez. Nem csak az izomtónusbeli, ízületi eltérések alapjai láthatók ennyi idősen, de a szociális, kommunikációs képességek is vizsgálhatók. Fontos látni, hogy az ekkor még minimálisan megjelenő “eltérések” általában a nyugodt, otthoni környezetben, egyszerű feladatokkal szépen korrigálhatók, mértékük látványosan csökken. Amit még kiemelten pozitív eredménynek tartok, hogy a szülő is megérzi, kompetens gyermeke fejlesztésében, útja egyengetésében.
Szülőként az első egy évben amire otthon érdemes odafigyelnünk a nagymozgások időbeni megjelenése mellett, azok az aszimmetriák. Bármilyen minőségi és mennyiségi aszimmetriát látunk, érdemes ezek ellen dolgozni. Alacsony életkorban könnyen és eredményesen korrigálhatók, megelőzhetjük, hogy domináns/kizárólagos oldal alakuljon ki.
Emellett érdemes a szabad játéktevékenység mellett gyakran irányított játéktevékenységre is ösztönözni a gyerekeket, hiszen ezáltal elősegíthetjük figyelmi és kognitív képességeik fejlődését, játékba ágyazva.
Mindig javasolni szoktam, hogy amennyit csak lehet, legyünk a gyerekekkel a talajon, természetes környezetben. Ebben a perspektívában lesz a gyermek motivált az előre-felfele haladása.
A legfontosabb, hogy bátorítsuk és egyben hagyjuk, hogy a gyerekek felfedezhessék az őket körülvevő világot, hiszen ezen tapasztalataik épülnek be tudásként!